Kies de yoga die bij jou past

Hatha yoga

Hatha yoga is een rustige vorm van yoga en is geschikt voor iedereen. Het richten van de aandacht op de ademhaling en het bewust opmerken van het lichaam zorgt ervoor dat de concentratie toeneemt en de losse stroom gedachten in het hoofd afneemt. Daardoor wordt meer innerlijke rust ervaren. De bewustwording van de adem maakt dat je beter kunt ontspannen, doordat je makkelijker kunt ontspannen lossen allerlei blokkades in je lichaam op. Op deze wijze breng je balans in lichaam, adem en geest. 

Restorative yoga

Deze mooie, zachte vorm van yoga heeft veel voordelen voor lichaam en geest. Tijdens de houdingen, veelal zittend en liggend, wordt het lichaam ondersteund door grote en kleine kussens, blokken of dekens. De houdingen worden langere tijd aangehouden. Restorative yoga werkt op een passieve, niet actieve manier. 
Met behulp van bewuste ademhaling en meditatie wordt het lichaam in staat gesteld zelfs de diepste spanningslagen los te laten en op deze manier wordt een ontspanningsreactie in het gehele lichaam en de geest in werking gezet. Het plaatst het lichaam in houdingen die werkzaam zijn op zowel fysiek als mentaal vlak, zonder spanning op te wekken. Daarom zijn de onderstaande voordelen met restorative yoga te bereiken: 
- geeft energie
- verlicht stress
- verlicht (hoofd)pijn
- bloeddruk verlagend
- brengt balans in het lichaam 
- werkzaam bij het voorkomen van hart- en vaatziektes, diabetes
- verlichten van zwangerschaps-, menstruatie- en overgangsklachten
helpt symptomen van griep en verkoudheid te voorkomen en verlichten.

Yoga nidra

Yoga Nidra is een op zichzelf staande stroming binnen de yogafilosofie. De letterlijke betekenis van Yoga Nidra is 'yogaslaap'. Maar anders dan de naam doet vermoeden heeft het niets met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt tijdens je diepe slaap. Daarom voel je jezelf na een Yoga Nidra sessie uitgerust en verfrist. Voordelen van Yoga Nidra: 
- het helpt beter en dieper te slapen, 
- is goed voor concentratie, - geeft rust, 
- geeft creativiteit, 
- geeft energie, 
- versterkt het immuunsysteem. 
Yoga Nidra helpt tegen: 
- angsten, 
- burn-out, 
- hoge bloeddruk, 
- hart- en vaatziekten. 

Zachte yoga met stoel

Deze yogales is een zachte vorm van yoga waarbij we gebruik maken van een stoel. Omdat het niet voor iedereen haalbaar is om (langere tijd) op de grond te zitten, is een stoel de meest logische uitkomst. Ook bij staande yogahoudingen zorgt de stoel voor meer houvast. Voor ouderen is deze vorm yoga een aanrader! De houdingen zijn erop gericht de kwaliteit van leven en de vitaliteit te verbeteren en te ondersteunen. Tevens vormt deze yogales een ontmoetingsplek voor gelijkgestemden. 

Jongeren yoga

Yoga helpt je om alle gedachten in je hoofd op een rijtje te zetten. Door fysieke oefeningen en door aandacht voor je ademhaling, word je rustig en ontspannen. Dit gevoel neem je mee naar huis. Als je het druk hebt, bijvoorbeeld met school en huiswerk, zul je merken dat je de drukte veel beter aan kunt door regelmatig yoga te doen. Iedereen kan het, het heeft niets met lenigheid te maken. 

Meer weten?

Netherlands

Onze privacyklaring is van toepassing.